Klassieke Muziekavond 18-1-2019

Beethoven

Met ruim 25 bezoekers was de eerste Klassieke Muziekavond van het nieuwe jaar weer goed bezocht.
Chris Koetsier opende de avond, verwelkomde de bezoekers en deelde mee, dat Wim Fokker wegens ziekte niet aanwezig kon zijn.
Chris nam zijn taak over en gaf een toelichting bij het programma voor deze avond, dat Wim had samengesteld.

Evenals de vorige Muziekavond werden werken van Beethoven gespeeld.

Als eerste werd de 7e symphonie getoond, uitgevoerd door het Concertgebouworkest onder leiding van Bernhard Haitink.
Een werkelijk schitterende uitvoering, waarbij Chris memoreerde, dat bij de eerste uitvoering van dit werk het publiek verlangde, dat het Allegretto werd herhaald.

Vervolgens konden de luisteraars (en kijkers) genieten van een uitvoering van de Ouverture Egmont, uitgevoerd door
het Gewandhausorchester onder leiding van Kurt Masur. Het werd gespeeld in de Nicolaikirche in Leipzig.
Dit imponerende bouwwerk kwam in de opname prominent naar voren.

Voor de echte liefhebbers van romantiek werd de Romance voor Viool en Orkest no.2 getoond.
Dit is muziek waar je altijd naar kunt luisteren. De dirigent was Kurt Masur en de violist Renaud Capuçon.

Dan volgde een minder bekend werk van Beethoven. Het Concert voor Viool, Cello en Piano, het "Tripple Concert", opus 56.
Mooi uitgevoerd door het Israel Philharmonic Orchestra onder leiding van Itzhak Perlman. De violist was Giora Schmidt, de cellist was Zuill Bailey en Navah Perlman zat achter de piano.
Het concert bestaat uit 3 delen en na het 2e deel was het tijd voor de pauze.

Tijdens de pauze hadden de Knooppunters weer tijd om bij te komen van de muzikale indrukken en bij te praten onder het genot van een glaasje wijn o.i.a.

Na de pauze werd het 3e deel gespeeld van het "Tripple Concert".

Wat is een avond Beethoven zonder het slotkoor uit de 9e Symphonie.
De "Ode an die Freude" werd uitgevoerd door de Folsom Symphony en de Sacramento Master Singers.
Zelfs in deze Amerikaanse uitvoering blijft het een indrukwekkend stuk en is niet voor niets het Europese Volkslied.

Chris had aan het programma nog een eigen inbreng. Beethoven dirigeerde zelf de eerste uitvoering van de 9e, maar was toen al stokdoof.
In het filmdeel werd getoond, dat hij bij het dirigeren werd geholpen door een assistente. Een ontroerend en ook wel vermakelijk gezicht.

De avond werd afgesloten met het "Flohlied" uit Faust, een satire op het toenmalige hofleven en gezongen door een een nog jonge Dietrich Fischer Dieskau en Gerald More aan de piano.

Na afloop bedankte Chris de vrijwilligers voor hun inzet, wenste iedereen een goede thuiskomst en hoopte allen op de volgende muziekavond, op vrijdag 22 maart, weer te zien.
Het programma voor die avond wordt later bekend gemaakt.

De stukken zijn nogmaals te horen door op de afbeeldingen naast de tekst te klikken.