Natte Neuzen Wandeling

Parkeerterrein Hockeyvelden Parklaan 4
Contact:
Okke Suurenbroek

Deze "berg"-wandeling lopen we vooral over onverharde paden. We beginnen bij de parkeerplaats van St. Helenaheuvel in Doorn. Hoewel het verleidelijk is, hier meteen iets te gaan nuttigen, gaan we toch meteen op pad. We starten vrij hoog op de berg en lopen eerst een afdaling via een heideveldje naar het mooie dorp Doorn. Na de oversteek van de drukke provinciale weg lopen we een heel stuk over de eeuwen oude Postweg, die ooit de verbinding was tussen Utrecht en Keulen. De laatste stukjes zijn een beetje modderig, maar veel is het niet.

Dan via bospaden komen we bij de kop van de spreng van vijvers van het kasteel Broekhuizen en dat huis zien we later van verschillende kanten, want we lopen door het schitterende park. Na bijna 10 km zijn we aangekomen op onze lunch locatie in Leersum. Hier wacht ons een verkwikkende lunch en die zullen we nodig hebben, want hierna begint de berg etappe. Eerst de tombe van de familie Nellesteyn uit 1818 op een flinke heuvel, die we aan de andere kant weer afdalen. Vervolgens een lang stuk steil de Donderberg op en daarna verschillende bospaden dalend en stijgend langs verschillend smeltwaterdalen en grafheuvels en Nederlands kleinste bunker van maar 60 cm. Het hoogtepunt van de wandeling bij de Ruiterberg met 55 meter.

Dan lopen we door een niet meer gebruikte schietbaan, waar zich begin mei 1940 een akelige gebeurtenis heeft voorgedaan, waar ik ter plaatse over zal vertellen.  We zijn dan bijna bij de 25 meter hoge uitzichttoren van de Kaap, die voor de sterkere onder ons te beklimmen is en waar – bij goed weer – het uitzicht prachtig is. We kunnen de dom in Utrecht, de pyramide van Austerlitz en de heuvels van Wageningen zien. Maar men mag natuurlijk ook beneden blijven en even uitrusten.

Dan als laatste verrassing; de “Kei van Doorn” en na 18 km zijn we weer bij de auto’s. Al met een zeer afwisselende wandeling.

Okke Suurenbroek.

Informatie:

Vertrek: 9:30 Van het parkeerterrein bij de hockeyvelden

Lunch: Restaurant Darthuizen, Leersum

Loopafstand: ± 18 km

Terrein: Heuvelachtig met enkele pittige klimmetjes en vrijwel geheel onverhard.

Kosten: € 13,00

Carpoolen: € 3,00, Lunch : € 10,00

Kasteel Broekhuizen

Deelname aan de wandelingen is geheel voor eigen risico van de deelnemer!